Weerman Leen de Koning

Weerman Leen de Koning

Nieuwerkerk a/d IJssel

Loading

ZACHT EN NAT

De afgelopen week was het erg wisselvallig en vaak onaangenaam. De zon zagen we slechts zelden en er viel af en toe regen bij een sterke onaangename wind.

Vol enthousiasme stap je de vertrekhal van Schiphol binnen. De vakantie kan beginnen. Maar dan blijkt je vlucht vertraagd. Als er een storing op Schiphol is, komt dit meestal door het weer. Dat is niet alleen vervelend voor jou als reiziger, maar dit heeft ook grote gevolgen voor de veiligheid en de economie. Daarom bewaakt 24/7 een KNMI-waarnemer het weer op Schiphol.

Vanaf 1921 zitten er al KNMI’ers op Schiphol, maar sinds het huidige Schiphol in 1967 in gebruik werd genomen, hebben de waarnemers een werkplek op 37 meter hoogte. Ze zijn gehuisvest in de voormalige verkeerstoren, tegenwoordig Meteo- of Standbytoren genoemd. Peter de Vries en Andy Bakkenes zijn twee van deze waarnemers. Andy is sinds twee jaar in dienst en Peter heeft de luchthaven de afgelopen veertig jaar zien veranderen. Inmiddels is Schiphol uitgegroeid tot 2786 hectare met zes banen en ruim 1400 vliegbewegingen per dag.

Actueel weer bewaken vanaf 37 meter hoogte

De waarnemers zijn de oren en ogen van de meteorologen in de weerkamer in De Bilt

Verkeersleiding en piloten willen van minuut tot minuut op de hoogte worden gehouden van het actuele weer. De waarnemers zijn daarnaast de oren en ogen van de meteorologen in de weerkamer in De Bilt. Andy: “Elk half uur doen we een ronde buiten op de omloop van onze toren. Zodra ik een verandering zie die niet in de verwachting zit, neem ik contact op met de mainport meteoroloog in de weerkamer in De Bilt.” Het weerrapport, inclusief een korte verwachting van de meteoroloog, wordt wereldwijd verspreid en onder andere uitgezonden via een radiofrequentie. Dit radiobericht, bestemd voor naderend en vertrekkend verkeer, wordt ontvangen in de cockpit. Het wordt ook gebruikt om de passagiers alvast te informeren over het weer op Schiphol.

Mist en onweer

Slecht zicht, vooral mist, maar ook lage bewolking, geeft de meeste problemen. Peter: “Niet alleen een piloot ziet minder, ook de luchtverkeersleider wil het liefst het vliegtuig zien. Gelukkig is er radar en apparatuur in het veld die assisteren bij het landen.” Uit oogpunt van veiligheid wordt wel de afstand tussen de startende en landende vliegtuigen vergroot. Met als gevolg dat er minder vliegbewegingen per uur zijn. Naast mist en lage bewolking kunnen dwarswind, winterse neerslag en onweer spelbreker zijn. “Bij onweer boven het vliegveld worden alle activiteiten op het platform gestaakt en kan er geen vliegtuig meer aanmeren of vertrekken”, aldus Peter. 

Waarnemen met het oog

Het belang van visueel waarnemen is zelfs toegenomen door het groeiend aantal vliegbewegingen

De techniek heeft de afgelopen decennia een enorme vlucht genomen, maar nog steeds kan het werk op de luchthaven niet volledig geautomatiseerd. Het belang van visueel waarnemen is zelfs toegenomen door het groeiend aantal vliegbewegingen. “Een automatisch weerstation geeft een puntmeting. Het registreert het zicht op dat punt en de bewolking daar recht boven. Wolken en mistbanken buiten het apparaat worden niet gezien. “Een waarnemer kan in één keer het hele veld overzien, de totale hoeveelheid en type bewolking en waar de mist zit”, legt Peter uit.

Daarnaast kan een waarnemer veel eerder reageren dan apparatuur. Andy vult aan: “De radar geeft vaak pas een bui aan als er neerslag uit valt en dan zit er nog enige vertraging in de distributie van gegevens. Wij zien buien ontstaan door naar de wolken te kijken en waarschuwen de meteoroloog.” Bij grote veranderingen worden er extra weerrapporten gemaakt. In een land waar niets zo veranderlijk is als het weer, is het belangrijk dat verslechteringen meteen gemeld worden. (bron KNMI)

De week begon maandag met veel bewolking en wat lichte regen, al bleef het overdag lange tijd droog. De wind nam toe tot krachtig en de temperatuur liep op naar bijna 9 graden.

De wind was dinsdag krachtig tot hard en overdag viel er slechts een enkele bui. Er was veel bewolking, maar er waren ook enkele opklaringen. Het werd ruim 8 graden.

In de nacht van dinsdag op woensdag en woensdag in de vroege ochtend vielen enkele buien. De rest van de dag was het droog en volgden zonnige perioden. De wind nam langzaam iets in kracht af. Het werd 7 graden.

De temperatuur kwam in de nacht naar donderdag aan de grond net even onder nul. In de loop van de nacht kregen we al met bewolking te maken en in de vroege ochtend liep de temperatuur al weer iets op. Overdag was het bewolkt en somber. Het bleef tot de avond droog.

Er was vrijdag veel bewolking, een enkele opklaring, maar er vielen ook enkele buien. Het werd 8 graden. Over het etmaal viel ruim 5 mm neerslag.

Aanvankelijk was het zaterdag nog droog, maar al vrij snel werd de bewolking dikker en viel er af en toe regen en motregen. De wind werd krachtig en later in de middag vielen nog enkele buien. Het werd ruim 8 graden.

Het was zondag een zachte dag met een maximum temperatuur van bijna 10 graden. Er viel enige regen, maar er waren ook langere droge perioden. Er stond veel wind.

De weerspreuk van de week:

Als In januari de vorst niet komen wil.

dan is zij er zeker in april!

Week 2 temperatuur (°C)

Minimum   Maximum
Datum 2019 2018   2019 2018
MA 07-01 5.1 0.7   8.9 5.1
DI 08-01 6.5 -0.3   9.5 3.7
WO 09-01 3.9 0.3   7.0 4.9
DO 10-01 1.1 4.9   5.6 7.7
VR 11-01 4.1 2.3   8.2 7.7
ZA 12-01 6.3 5.4   8.5 6.7
ZO 13-01 7.9 3.6   9.8 6.3

Week 2 neerslag (mm)

Datum 2019 2018
MA 07-01 0.4 0.0
DI 08-01 3.2 0.0
WO 09-01 1.4 0.0
DO 10-01 0.2 1.8
VR 11-01 5.6 0.0
ZA 12-01 4.0 0.2
ZO 13-01 6.0 0.0